بررسی مبحث 14 مقرارت ملی ساختمان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 25 فروردين 1403
بازدید : 30
نویسنده : کتابخونه

در همه کشورهای دنیا قوانین و مقرارتی وجود دارد که وضع آن به نفع شهروندان بوده و به منظور افزایش بهره‌وری عموم وضع می‌گردد. مقرارت ملی ساختمان مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای تاسیساتی در ساخت هر پروژه عمرانی و مسکن و شهرسازی است. مبحث 14 مقرارت ملی ساختمان در حوزه تاسیسات مکانیکی ساختمان‌ها تهیه و تدوین شده است. این کتاب در سه بخش طراحی، نظارت و اجرا توسط وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک راهنما برای کارفرمایان و پیمانکاران قرار دارد. در ادامه بیشتر به موضوع این مبحث می‌پردازیم؛ از این رو تا انتها همراه ما باشید.

برای دانلود مبحث 14میتوانید به سراغ سودا بروید. دانلود این مبحث مهم برای تمامی تکنسین ها ضروری است. اگر در حوزه تاسیسات ساختمان فعالیت دارید مبحث 14 مقررات ملی ساختمان را دانلود کنید. البته این مبحث جزو مهم ترین منابع آزمون نظام مهندسی مکانیک است. پس برای آمادگی در این آزمون باید اشراف کاملی روی این مبحث داشته باشید.

 

چگونگی گردآوری اطلاعات و منابع آن

از آن‌ جایی که این کتاب و مبحث مبنای استخدام و آغاز به کار کلیه پیمانکاران در حوزه تاسیسات مکانیکی است؛ بنابراین باید دارای اطلاعات علمی و عملی منسجم باشد. در واقع نباید موضوعات بیان شده در این مبحث بی‌پایه و اساس باشد. در ابتدا گروهی از مهندسان و متخصصان در شورای تدوین مقرارت ملی ساختمان گرد هم آمده و نکات لازم الذکر در مبحث چهاردهم را لیست کرده‌اند. این مبحث به دست اعضای کمیته تخصصی رسیده و با دیدگاه دقیق‌تر و تخصصی‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

چنانچه هیچ مشکلی در تدوین و تهیه مفاد مبحث 14 مقرارت ملی ساختمان وجود نداشته باشد؛ به دبیرخانه شورای تدوین ارجاع داده می‌شود. معاون دفتر، دبیر شورا، رئیس گروه تدوین و کارشناس معماری تدوین مقرارت ملی ساختمان تایید نهایی را بر عهده دارند. ناگفته نماند زمانی که شورا به اطلاعات جدیدی دست یافته و یا به منظور ایجاد نوآوری در تاسیسات قصد اعمال تغییرات را داشته باشد، مجاز است. مقرارت ملی ساختمان مبحث چهارده در سه نسخه ویرایش شده موجود است.


 

بررسی اجمالی مفاد مبحث 14

آخرین نسخه ویرایش شده مبحث 14 دارای مقدمه، 15 فصل و پیوست ها می‌باشد. در فصل اول این مبحث به تعاریف، تغییرات ایجاد شده و تجهیزات و امکانات لازم برای طراحی، نظارت و اجرای پروژه‌های تاسیساتی پرداخته شده است. فصل دوم در رابطه به کلیات و فهرست تهیه شده و فصل چهارم به نحوه کار ایمنی و اصولی اشاره دارد. یکی از موضوعات مهم مبحث 14 مقرارت ملی ساختمان تخلیه هوا است. برای این کار به طراحی و تعبیه کانال‌های انتقالی نیاز است که در دو فصل پنجم و ششم قابل بررسی است.
سیستم‌های گرم‌کننده و خنک‌کننده آب و هوا در تمامی ساختمان‌ها با هر نوع کاربری از الزامات است. با به کارگیری نکات و مفاد فصل 7 و 8 این مبحث می‌توان به صرفه‌ترین و کارآمدترین روش را برای تامین آب گرم و تهویه انتخاب نمود. تامین هوای احتراق، لوله‌کشی، دودکش، ذخیره سازی سوخت مایع، تبرید، سیستم‌های خورشیدی و کاهش فاصله‌های مجاز به ترتیب دیگر سرفصل‌های موضوعات مبحث 14 است.

 


مهم‌های مبحث چهارده مقرارت ملی

⦁ به کارگیری نسخه ویرایش شده این مبحث در طراحی و تدوین نقشه‌های تاسیساتی باید بر اساس ابلاغیه موضوع 14-1-1-6 باشد.
⦁ قبل از تخریب ساختمان‌ها باید اتصال تاسیسات مکانیکی آن نظیر گاز، سوخت شهری و شبکه برق به طور کامل قطع گردد.
⦁ مصالحی که در اجرای تاسیسات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید توسط ناظر و کارشناس تایید شود. کیفیت، کارایی، مقاومت در مقابل حریق، ماندگاری و ایمنی هم ارز از جمله نکات مهم در سنجش کصالح است.
⦁ مدارک فنی پروژه اعم از نقشه، مشخصات فنی، دیاگرام، محاسبات مهندسی و ... باید توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی صلاح تدوین و تهیه شود.
⦁ بازرسی و آزمایش باید در هر مرحله به صورت مجزا انجام شود. پیشرفت کار، مصالح، مدارک فنی، زیرسطح تراز زمین، ساخت کانال، نصب لوله‌ها، دستگاه‌ها، نیروی انسانی و ابزار باید وارسی و آزمایش شود.
⦁ کلیه نظامات اداری مبحث 14 مقرارت ملی باید با مبحث دوم تطبیق داده شود.
⦁ آشنایی با تعاریف، اصطلاحات، کلیات و مقرارت برای پیمانکاران و کارفرمایان الزامی است.
⦁ پلاک گذاری و گواهی آزمایش از دستگاه‌های مورد استفاده از الزامات پروژه به شمار می‌رود.
⦁ ساختمان و سازه‌ها باید در برابر حریق، مقاوم بوده و اقدامات لازم برای حفاظت از ساختمان صورت بگیرد.
⦁ دستگاه‌های مکانیکی تاسیسات ساختمان باید در محل‌های بی‌خطر قرار داشته باشد.
⦁ در طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی فواصل بسیار اهمیت دارند. از این رو باید ارتفاعات هر سیستم و دستگاه طبق استانداردها رعایت شده و حفاظ داشته باشد.
⦁ تخلیه دستگاه‌های گرمائی چگالشی با سوخت مایع یا گاز با رعایت توصیه‌های کارخانه سازنده آن به محل تخلیه مناسب ریخته شود.
⦁ تامین هوای احتراق، تخلیه هود آشپزخانه و کنترل دود ناشی از آتش سوزی از جمله اقداماتی است که سازنده باید برای تعویض مناسب هوا انجام دهد.
⦁ دیگ، آب گرم‌کن و مخزن آب‌گرم تحت فشار باید نصب ایمنی داشته و ظرفیت مناسبی را دارا باشد.
⦁ به کارگیری هر یک از تجهیزات گرمایشی و خنک کننده ویژه باید به شکل استاندارد باشد.
⦁ طراحی لوله‌کشی، نقشه کشی، مسیر و مصالح باید طبق مبحث 2 مقرارت ملی ساختمان اجرا شود.

برای دانلود مبحث 14  میتوانید به سراغ سودا بروید. دانلود این مبحث مهم برای تمامی تکنسین ها ضروری است. اگر در حوزه تاسیسات ساختمان فعالیت دارید مبحث 14 مقررات ملی ساختمان را دانلود کنید.

کلام آخر در مورد مبحث 14 مقررات ملی ساختمان

در بخش انتهایی این کتاب دو پیوست طراحی شده که در آن استاندارهای مرجع مشخص شده است. افراد با مراجعه به این فهرست‌ها می‌توانند به اطلاعات و استانداردهای ملی ایران دست یابند. به طور کلی مبحث 14 مقرارت ملی ساختمان نشان دهنده یک مسیر مشخص و بی‌نقص برای ساخت سازه‌های مختلف می‌باشد. بررسی همه جانبه این مبحث در این مقوله نمی‌گنجد؛ چه بسا به تحلیل‌ها و بررسی‌های دقیق بسیاری نیاز دارد. ما در این مقاله سعی کردیم الزامات را به شما کاربر گرامی ارجاع دهیم. امیدواریم از این محتوا لذت برده باشید.

 




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخونه و آدرس ketabkhoooneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com